Doperwten spread

 

Doperwten zijn echte zomergroente en zijn vers verkrijgbaar van half mei tot half juli.

In vergelijking met andere groente bevatten doperwten heel veel voedingsvezels.

Dit zorgt voor gezonde darmen en stoelgang.

Met afvallen kan je last krijgen van obstipatie en dan is niet verkeerd om doperwten regelmatig te eten.

Allerlei variatie kun je doperwten consumeren zoals bij een warme maaltijd, smoothie, salade of als spread voor op de boterham.

Naast voedingsvezels bevat het vele essentiële mineralen zoals ijzer, magnesium en kalium.

Daarnaast is het ook rijk aan vitamine b complex en foliumzuur.

Kortom een gezonde spread in de zomermaanden.

 

Ingrediënten voor 4 personen;

  • 125 gr. Doperwten
  • 1 teen knoflook
  • 2 takjes basilicum
  • 1 citroen
  • Extra virga olijfolie
  • 8 sneetje zuurdesembrood
  • Zwarte peper
  • Zeezout

 

Bereiding;

Kook in het water de doperwten 3 minuten gaar.

Halveer de knoflook en rasp de schil van de citroen.

Stamp in een vijzel een half teentje knoflook, half van citroenrasp, basilicumblaadjes en beetje zout tot een glad papje.

Voeg de doperwten toe en stamp het verder fijn.

Als de hoeveelheid teveel is voor de vijzel, doe het in delen.

Roer er paar eetlepels olijfolie doorheen en breng het op smaak met peper en zout.

Rooster het brood van beide kanten knapperig in een grillpan of onder een voorverwarmde grill.

Wrijf aan een zijde van de warme toast met restant van knoflook teentje.

Verdeel de doperwten spread over het brood.

Bestrooi met basilicumblaadje en de rest van citroenrasp

 

Smakelijk!

 

 

 

^ Naar boven